Voorbereidingen aan Eaumega
Onder andere voor de geplande reis hebben we een aantal aanpassingen gedaan aan Eaumega. We beschrijven ze niet uitputtend, maar vooral onze overweging een aantal dingen wél of juist niet te doen vinden we wel de moeite waard:
Vervanging verstaging
Of dat nu echt in alle gevallen nodig is bij een bepaalde leeftijd van het staand want valt over te discussieren. Probleem bij de Eaumega was alleen dat de babystag stuk was bij de bovenste terminal en het (ons) gevoel zegt dan toch dat dit het begin van het einde is. Bovendien wilden we een geisoleerde hekstag voor de SSB en dan is de stap naar volledige vervanging niet zo heel groot meer.
SSB
De marifoon werkt tot een afstand van een mijl of 30. Als je geluk hebt iets meer. En WiFi, GSM, 3G en 4G kun je vergeten verder dan een paar mijl uit de kust, tenzij je toevallig langs een booreiland vaart. Wil je verderop op de oceaan actief weerberichten kunnen ophalen, kunnen communiceren met andere zeilers en ook af en toe je geliefden thuis op de hoogte houden dan heb je de keuze tussen SSB en satelliettelefoon. Vooral voor de contacten met andere bootjes lijkt SSB de aangewezen keuze te zijn. SSB is technisch iets uitdagender dan sateliettelefoon, maar Leon is elektrotechnisch redelijk onderlegd en heeft inmiddels een zendamateur-F licentie. We kunnen deze apparatuur dus gewoon legaal aan boord hebben en ook gebruiken in de Noord-Europese wateren.
Stroom
Als lange-afstandszeiler moet je zelfvoorzienend kunnen zijn, want er is onderweg nergens een stopcontact. Wat ons betreft kun je de keuze maken tussen veel stroom opwekken of weinig gebruiken. Wij hebben de laatste optie gekozen. Alle verlichting die we onderweg gebruiken is inmiddels LED en we gaan ervoor kiezen de stuurautomaat zo weinig mogelijk te gebruiken. Daarom denken we uit te kunnen met alleen een flinke hoeveelheid zonnepanelen op een goede plek.
Windvaan
De twee grootste stroomvreters onderweg zijn koelkast en stuurautomaat. Om het gebruik van die laatste te vermijden hebben we een Hydrovane geïnstalleerd. Naast dat deze geen stroom verbruikt heeft het nog een aantal andere voordelen bij langere oversteken. We hebben hiermee een extra, onafhankelijk roer, dan eventueel als noodroer kan dienen. Verder volgt de windvaan eventuele draaiing van de wind, waardoor de stand van je zeilen blijft kloppen. Op de lange duur ga je dan niet exact in de richting die je wenst, maar bij een langere oversteek heb je voldoende tijd dat te corrigeren. En het varen onder besturing van een windvaan blijkt ook gewoon leuk te zijn, wat het is geen kwestie van op een paar knopjes drukken. Je bent gedwongen je boot goed uit te trimmen en we voelen ons meer “actieve zeilers”.